תוכניות ייחודיות

תכנית אמירים

מיועדת לתלמידות מצטיינות ומתעניינות מכיתות ז-ט

תכנית "אמירים" היא תכנית תלת שנתית לטיפוח תלמידים מצטיינים הפועלת מטעם האגף למחוננים במשרד החינוך. מטרות הלמידה בתכנית כוללות העמקה ולמידה של תחומי דעת שונים תוך שימוש באסטרטגיות למידה מסדר גבוה (שאילת שאלות, השוואה, ניתוח, כלי מחקר, הצגת טיעון), טיפוח יצירתיות ומקוריות. בשנה השנייה והשלישית ללימודיהן, בכיתה ח' וט', ייחשפו התלמידות לתחומי דעת נוספים ויידרשו לחקר וליצירת תוצר מקורי .

המשך קריאה

 שורשים

בשכבה ט' מתקיימים שיעורי שורשים בהם נחשפות הבנות לחשיבות ההיכרות עם הסיפור המשפחתי. הן נדרשות להכין עץ יוחסין מורכב ויצירתי שמאפשר מבט רחב על משפחתם.

כל תלמידה  בוחרת נושא אותו היא מעוניינת לחקור ומנסחת שאלת חקר ממוקדת .שאלת החקר מתמקדת בהיבט אחד מתוך ההיסטוריה המשפחתית ובכך נוצר הבדל משמעותי מעבודת השורשים הנעשית בבי"ס היסודי  ומתאפשרת סקרנות וחקר אישי.

המשך קריאה

של"ח באור תורה

של"ח וידיעת הארץ הוא מקצוע חינוכי-ערכי. של"ח משמעו שדה, לאום, חברה. התוכנית נלמדת במהלך שנתיים שעה שבועית קבועה בכיתה אליה מתלווים סיורים ופעילויות חוץ בית ספריות רבות. נלמד על הלאום היהודי ונעסוק בענייני החברה בכיתה ובמדינה מתוך רצון לחנך לאהבת הארץ תוך הכרות ישנה וחדשה עם השבילים, האנשים, הנופים, המגע והריחות, ומתוך כך לגדל אזרחיות אחראיות ובעלות מעורבות פעילה בארץ ובמדינה.

המשך קריאה

 

תנ"ך י' -י"ב

התוכנית נמשכת על-פני שלוש שנים במהלכה חלק מיחידות הלימוד נלמדות בדרך ייחודית. את הלימוד מלוות משימות הערכה שונות תוך דגש על כתיבה בסוגות שונות ובהיקפים שונים.

הכתיבה מורכבת ממשימות קטנות וממשימות מורכבות יותר (המפורטות להלן)

רוב משימות הכתיבה מקבלת התלמידה משוב על הכתיבה בעקבותיו מדייקת את הניסוחים ומחזירה שוב למורה.

המשך קריאה

 

כתיבת עבודות תורניות מצטיינות

משנת תשע"ט מדרשת אור תורה לוקחת חלק ב"תחרות יצירה תורנית" של רשת אמי"ת והחמ"ד. בתחרות התלמידות בוחרות נושא שקרוב לעולמן ובוחנות אותו בלמידת עומק דרך העיניים של התורה וההלכה. אנחנו רואים בהשתתפות בתחרות הזדמנות לאפשר לתלמידות לשאוף גבוה בתחום לימודי הקודש ולהגיע למצויינות בתחום התורני. תלמידות המשתתפות מפתחות את היצירתיות והסקרנות שלהן, לומדות להתמודד עם טקסטים תורניים, עוברות הכשרה של כתיבה תורנית ומקצועית ברמה גבוהה ולומדות להתמודד עם למידה עצמאית, רגעי קושי וייאוש ודרך זה גם איך לקום ולהמשיך. אנו מאמינים באור תורה שכשתלמידה בוחרת במה להעמיק ונותנים לה תחושת מסוגלות, שהיא מסוגלת להגיע להישגים גבוהים.

המשך קריאה

אקדמיה מדעים

  1. אחת עשרה תלמידות מכיתה יא' ישתתפו השנה בקורס אקדמי ייחודי באוניברסיטה העברית, "מבוא למדעי הטבע". הקורס מיועד לתלמידי מגמות מדעיות מבתי הספר של תוכנית "מורים חוקרים" ובמסגרתו התלמידים שומעים הרצאות מדעיות במגוון נושאים מדעיים מפי חוקרים באוניברסיטה, בארבעה ימים מרוכזים. בסיום הקורס נערך מבחן והתלמידים מקבלים שתי נקודות זכות אקדמיות למימוש עתידי. זו השנה השלישית של הקורס, גם בשנתיים הקודמות השתתפו תלמידות מבית הספר בקורס וסיימו אותו בהצלחה. מצורף לו"ז הקורס לשנה זו.

המשך קריאה

 

לימודי סייבר בשילוב לימודי מדרשה

בשנים האחרונות, ניתן לזהות שינוי במגמה העולמית ביחס למוקדי העניין של הדור הבא. גם מוסדות חינוכיים תיכוניים בארץ עוברים שינוי בשאלת מגמות הלימוד והיעדים המוצבים בפני הבוגרות והבוגרים. אחד התחומים בהם ניתן לזהות השקעה אינטנסיבית, ובצדה תמיכה רחבה (הן פדגוגית והן כלכלית), הוא תחום הסייבר.

המשך קריאה

יום כשרות

מטרתו של יום כשרות הוא להקנות לתלמידות ידע בהלכות כשרות בתחומי כשרות שאינם נלמדים במסגרת תכני הבגרות בתורה שבעל פה, במטרה להכין אותן לחיים, ולתת להן את הבסיס להחזקת מטבח כשר. בתחילת יום הכשרות…. להעביר לגמרא

המשך קריאה

 

מגמת ספרות – "כתיבה – (ש)יוצרת"

במהלך שנתיים של למידה במגמת ספרות במדרשה התיכונית "אור תורה", הבנות במגמה נחשפות לחוויה אינטלקטואלית ורגשית.

הן שותפות ללימוד טקסטים מז'אנרים שונים – ומעמיקות בנושאים מעניינים ובניהם – שואה, התבגרות, משפחה, מסעות, אהבה וזהות יהודית -ישראלית.

בנוסף, הן  זוכות  לטעימות רב-תחומיות והעשרת עולמן התרבותי, באמצעות צפייה בסרטים ובמחזות שונים, מפגשים עם יוצרים וימי שיא ארציים בשיתוף עם מוזיאון ישראל, היכל שלמה , בית ש"י עגנון וכדומה.

 

מגמת הספרות במדרשה התיכונית "אור תורה" שותפה,  (למעשה כבר לפני למעלה מעשור, המגמה שלנו נבחרה להוות פיילוט לשילוב כתיבה יוצרת כחלק מהיבחנות ביחידות ההגבר בספרות לבגרות) לתכנית ייחודית המשלבת לאורך השנתיים סדנאות של כתיבה יוצרת.

התהליך שהבנות עוברות בזכות ההתנסות בכתיבה היוצרת, הינו תהליך התבוננות עמוק, מרגש ומצמיח. בבחינת "אנא נפשי כתבית יהבית"."אני (את) נפשי כתבתי נתתי".

 

בסיום שנתיים של לימוד פותח ומפרה וכתיבה מעמיקה ויצירתית, בית הספר, בטובו, מוציא לאור חוברות מעוצבות ויפיפיות עם מדגם מתוך הטקסטים האישיים שכתבו הבנות לאורך השנתיים.

במקביל, בסיום כיתה י"ב, הבנות מגישות תלקיט הכולל טקסטים שכתבו ותלקיט זה מהווה  חלק מהציון הכולל של בחינת הבגרות.

התלמידות הלומדות במגמת ספרות ניגשות ונבחנות בכיתה י"ב על ארבע יחידות הגבר, מעבר ליחידת החובה עליהן הן נבחנות עם כלל הבנות. יחידות ההגבר כוללות בחינה מסכמת בעל פה על כל החומר הנלמד והגשת חלופה בהערכה של תיק אנסינים ותלקיט כתיבה יוצרת.

שיעור אלף

הָרֶגעַ אֲניִ לוֹמֵד לִכְתוֹב:
אֵשׁ וחְשְׁמַל, לְלֹא שְׁגיִאוֹת.
והְרֶגעַ אוֹחֶזתֶ אֵשׁ בְּשֻׁלְחַן הַכְּתִיבָה
והְחַשְׁמַל בַּחֶדֶר
כָבֶה.
לְאוֹרוֹ שֶׁל הַשֻׁלְחָן הַבּוֹעֵר
אֲניִ לוֹמֵד לְתָאֵר
אֶת הַאֵשׁ
ולְגעַת בַּחַשְׁמַל.

(חזי לסקלי)

 

שפת גוף

כחלק מהרצון והשאיפה לחבר את תלמידותינו לגופן, להנגיש מידע מסודר על התהליכים המתרחשים בו ולפתח בבנות מודעות לשינויים המתחוללים בהן וליכולת שלהן לנתב את הכוחות המתפרצים מהן באופן טוב ונכון עבורן כנשים, פיתחנו בבית הספר תכנית שש שנתית העוסקת בנושאים הקשורים להתפתחות הגופנית – נשית של הבנות כאשר במהלך ששת השנים בת עוברת מסע בו היא זוכה להתבונן באופן מודע לתהליכים המתרחשים בגופה, לתחנות השונות ולסוגיות שעולות לאורך שנות ההתבגרות שלה.

 

כל שכבת גיל נפגשת באופן מעמיק בנושא ייחודי לה בעזרת מחנכת הכיתה ויועצת השכבה, כאשר תהליך הלמידה הוא הדרגתי, בכל שנה הבנות נחשפות לנושאים חדשים ומעמיקות יותר את השיח. אנו רואים לנגד עינינו בנות שיש להן את הזכות והאפשרות לשוחח באופן פתוח עם המבוגרות סביבן, שרואות כתובות בדמויות המחנכות אותן לשאלות זהות משמעותיות אלו הקשורות לחייהן ולהתפתחותן האישית. בעולם בו יש הרבה מידע לא אמין המונגש בעיקר דרך המסך, ללא תיווך של אדם מבוגר, יש חשיבות רבה לפתח שיח פנים אל פנים בתוך הכיתה ובין הבנות לנשות הצוות בנושאים רגישים אלו.

אנו תקווה ותפילה כי התהליך הזה יחלחל ויטמיע ונזכה לראות את בנותינו מתפתחות וגדלות באופן טבעי, פשוט , מודע ובוחר.