מן הפרשה

פרשת השבוע שעבר – ויגש, מסתיימת באקורד צורם: בני יעקב נאחזים בארץ גושן. משפחת יעקב יורדת למצרים בעקבות יוסף. יוסף הוא המשנה למלך מצרים. הם מקורבים למלכות, טוב להם, הם משתקעים במצרים.
בפרשת ויחי מתרחשת תפנית מפתיעה, תפנית המלווה אותנו לאורכה של כל הפרשה. יעקב משביע את יוסף שלא יקבור אותו במצרים, אלא בארץ ישראל. לבני יוסף, שסמלו את הקשר החזק ביותר למצרים, מעניק יעקב נחלות בארץ ישראל ומסתבר שיוסף הפנים את המסר. כאשר יוסף עומד
למות משביע גם הוא את אחיו להעלות את עצמותיו לארץ ישראל. יוסף – בעל החזות המצרית, הקשור לתרבות מצרים יותר מן האחרים, הופך לסמל החיים הארעיים במצרים: גופו נחנט בלבד. ספר בראשית מסתיים בתחושת הארעיות של הקיום היהודי במצרים, למרות שהשתקעו שם מבחינות שונות. ואמנם אחד הדברים הראשונים שעושה משה עם יציאת העם ממצרים (בשלח), הוא להעלות את עצמות יוסף ארצה. כך הפכה יציאת מצרים את למימושה המלא של תכניתו של יעקב – קיום הקבע של העם היהודי, יהיה בארץ ישראל.

השבוע שהיה…

יום הקדיש הכללי
במסגרת פרויקט "חמ"ד ועד", נפגשו ביום ראשון תלמידות כיתה יא 4 עם מנלם הברמן – ניצול שואה וסבה של יעל רוזנווסר מכיתה יב . במפגש החם והמרגש חוו הבנות עוצמות של חיים תקווה ואמונה .

ביום שני התקיימה פעילות בשכבת ט' לקראת יום הקדיש הכללי. בה סטודנטיות של ישראל לוינגר העבירו שיעורים בנושאים הקשורים לעשרה בטבת ויום הקדיש הכללי.
לקראת המסע לפולין – השבוע נפתח תהליך ההכנה למסע לפולין שיתקיים אי"ה בתחילת תשע"ט. תלמידות שכבת יא השתתפו ביום שלישי בפאנל שהציג עמדות בעד ונגד היציאה למסע. תודה לדני הירשברג שיצג את העמדות בעד היציאה ולבכל סרלואי שהציגה את עמדות הנגד.
תלמידות שכבות י-יב השתתפו ביום רביעי בשיחה עם ניצול שואה, מאיר שורש, ששיתף את הבנות בסיפורו האישי בהיותו ילד קטן בשואה. השיחה הייתה מרגשת ומלאת אמונה.

בנות שכבת ז' השתתפו בסדנה של יד ושם – 'ניידת החלומות של אתמול'. במהלך הפעילות נבחנת שאלת מקומם ותפקידם של החלומות בחייהם של מי שעברו את השואה בשנות נעוריהם: מה היו חלומותיהם טרם המלחמה? מה עלה בגורלם במהלך השואה? ובאיזה אופן הביאו את אותם חלומות לידי ביטוי בחיים שבנו אחריה?
במסגרת הפעילות צפו הבנות בסרט המתעד מפגש בין שישה בני נוער ישראלים ובין שישה ניצולי שואה ממזרח אירופה, ממערב אירופה ומצפון אפריקה המספרים על חייהם לפני המלחמה.
נציגות משכבת י"ב שיצאו השנה למסע לפולין נכנסו לכיתות השונות ושיתפו את התלמידות בתחנה משמעותית במסע עבורן. הנציגות סיפרו על החוויה והמחשבות שמלוות אותן בעקבות התהליך המשמעותי אותו חוו.
ערב במ"ה – כחלק מאירועי 70 השנה למדינה וערב יום הקדיש הכללי, הקדשנו הפעם את ערב הבמה לנושא "הכיסופים לארץ ישראל בשואה". תודה לשני לוריא, מדריכה בכירה ביד ושם ומדריכת המסע, על הרצאתה המאלפת. המשך הערב הוקדש להצגת המסע לפולין בפני הורי תלמידות שכבת יא. תודה לידידה קייבן רכזת שכבת יא, על הובלת הערב.
טקס עשרה בטבת – תלמידות השמינית מיקדו השנה את הטקס בנושא: "ואף-על-פי שיתמהמה עם כל זה אחכה לו". ברגישות ובעדינות עברו מאירועי י' בטבת לאירועי השואה, כאשר חוט של תקווה ואמונה שזור לאורכו של כל הטקס. ישר כח למחנכת תחיה וצוות יב על ההובלה.

של"ח ח – ביום שלישי יצאו כתות ח' 1 וח' 4 לסיור שלח בליפתא. הבנות נהנו ממזג אוויר ואווירת טיול מהנה, שמעו הדרכה על תולדות המקום והיווצרות המעיין הנובע והבריכה בכפר. תודה למש"ציות שהצטרפו וסייעו : טליה מליח ואליה נחמיה מכתה י 3 .יישר כח לכתה ח 4 שהכינה יחד עם נירית מלבי טעים וחמים לכולנו. ותודה למלוות ציפי ברגר, תמר אפריאט שרה הסייעת ושתי בנות השרות.

צעדת הבקעה – ביום רביעי יצאו תלמידות שכבת ט לצעדת הבקעה כחלק מפעילות של"ח. בהדרכת נירית, דודו ונתנאל צעדנו עם כיתות מבתי ספר נוספים בנופי הבקעה היפים, נהנו ולמדנו את מורשת הקרבות שהתרחשו באזור זה במלחמת ההתשה. היום נחתם בטקס לזכרו של רחבעם זאבי.

בית מדרש שיוותי – השבוע התחלנו לעסוק בשאלה של מהות היותנו דתיות. מה זה אומר להיות דתיה? מה מבחין בינינו לבין מי שלא דתי? ומה הקשר בין יראת שמים, נאמנות הלכתית והשתייכות לקהילה הדתית. בנוסף, קיימנו השבוע "מפגש טעימה" לבנות כיתה ח' בכדי להכיר להן את המדרשה. משבוע הבא בנות כיתה ח' מוזמנות להצטרף למדרשה באופן פעיל בימי שני בין השעות 16:00-18:00 . פרטים בפרסום שקיבלו הבנות ונשלח להורים במייל.

אנו שמחות להודיע על תחילת תהליך הקליטה של תלמידות ו' לקראת תשע"ט כשותפים לדרכנו החינוכית ומתוך הכרות קרובה עם ביה"ס, נשמח אם תוכלו לשתף ולהעביר את
הקבצים המצורפים למשפחות שלהן בנות שמתעניינות ומתאימות בעיניכם למדרשה. תודה על שיתוף הפעולה.
שבת שלום
חנה עסיס