פרשתנו המוקדשת כל כולה לעניין המשכן, מייחדת את הפתיח, שני הפסוקים הראשונים, לציווי שעל פניו נראה תלוש ולא ממין העניין – מצוות השבת. ואמנם רבות דיברו הפרשנים השונים על הקשר שבין
השבת למשכן. החל בל"ט אבות מלאכה הנלמדים ממלאכת המשכן וכלה בחיבור שבין 'קדושת הזמן' הנלמדת מן השבת ל'קדושת המקום', הנלמדת מן המשכן. אכן, שתי הקדושות – הזמן והמקום חיוניות להווייתם הרוחנית של ישראל. קדושת המקום – המשכן, מאפשרת מענה לחיבור לקב"ה בהקשר הציבורי. קדושת הזמן – השבת, מאפשרת את החיבור של הפרט והתא המשפחתי המצומצם לקב"ה. קדושת המקום שעיקרה במישור הלאומי ותלויה במקדש איננה שלמה והיא עדיין מצפה לגאולה. קדושת הזמן, לעומתה, תלויה לחלוטין במעשיו של אדם. במימד זה מוטלת עלינו כבני אדם, הזכות והחובה להעניק את המשמעות הראויה והנכונה לשבת, זו שתאפשר
ותבטיח את נוכחותה של הקדושה בחיינו.
השבוע שהיה
עם הפנים לתיכון- ביום שני השתתפו תלמידות שכבת ט בבוקר עם הפנים לתיכון בו נחשפו לחוויות התיכון, לתכנים החינוכיים הנוגעים לתהליך בניית הזהות ובניית האישיות, לאופני הלמידה, המגמות ותעודת הבגרות
המתרחשות בתיכון; הבוקר נפתח באולם בשיח של חנה וטל על התרחבות המבט ועל מטרות הלמידה בחבורה ובהמשך, התקיים שיח משמעותי בכיתות בין תלמידות השכבה לתלמידות יא-יב והצוות.תודה לצוות שנרתם: לגילה, למיכל גרושקו, לטל נוימן ולצוות ט. תודה מיוחדת למובילת ומארגנת הבוקר -אתי אטינגר הרכזת הפדגוגית.
פינת בית המדרש– עבדו את ה' בשמחה – אילו מצוות אהובות עלינו במיוחד? מתי אנחנו מרגישות את הזכות להיות חלק מעם ישראל ותורת ישראל? תלמידות התיכון השתתפו ביום חמישי ביום עיון בהובלת ראש ביהמד"ר טל נוימן שכלל לימוד בחברותות ובהמשך –
נולדתי דתי – השתתפו תלמידות ט-יב בהופעתו של משה כורסיה בה עסק בבניית הזהות הדתית האישית שלנו.
שבת זכור – נפתחה ההרשמה לתלמידות ט-יב לשבת זכור שתתקיים במדרשת עפרה. מס' המקומות מוגבל. כל הקודמת זוכה. חוזר עם פרטים נוספים הועבר לבנות באמצעות המחנכות.
משמחה רגעית לשמחה אמיתית – ערב בית מדרש לקראת פורים יתקיים ביום ראשון י באדר ב. מצורף פרוספקט להרשמה.
סבאבא- ביום ראשון התקיים ערב סבאבא משפחתי וחמים עם הסבים והסבתות של בנות שכבה ט'. הנכדות המקסימות הכינו שלל סרטונים משמחים עם שירים ותמונות מהווי השכבה, צילומים של עצי השורשים היצירתיים וסרטון סליחה על השאלה. כולנו נהננו גם ממשחק משותף ומחוברת מתכונים שכבתית ססגונית. תודה לסבא של תהל בן שטרית ששיתף אותנו בסיפורה של החנוכיה שקיבל ממנחם בגין אחרי שטיפל בו, כרופא, כששבר את עצם הירך. תודה לסבתא של חן גרוס ששיתפה אותנו בסיפורו של סידור עתיק שעלה ארצה בעליה הראשונה. סיימנו את הערב המרגש הזה עם סבא של שני צוברי שבירך את הנכדות בשם כל הסבים ועם נציגות הנכדות שהכינו גם הן ברכה מרגשת לסבים. יהי רצון שנזכה לשאוב הרבה כוחות ותבונה מדור הסבים, נלמד מהם איך להתמודד עם האתגרים שעומדים לפתחנו ונתחבר לשורשים שלנו.
השבוע שיהיה
מי זאת הרבנית – הכונו להכתרה שתתקיים בע"ה ביום שני ד באדר ב'. בהצלחה לשמינסטיות העובדות במרץ ובשמחה.
שבת זכור – ההרשמה בעיצומה. מצורף חוזר.
מסע אתגר – נפתחה ההרשמה למסע אתגר לתלמידות ט-יב המעוניינות. מס' המקומות מוגבל. כל הקודמת זוכה. מצורף פרסום.
בוקר מורים – ביום ראשון נקיים בוקר מורים. הלימודים יתחילו בשעה 25.11 .מחכות לכם.
ערב במ"ה – בראשון בערב נקיים ערב הורים בנושא הלבוש. במהלך הערב נעסוק בסוגיה באמצעות שיח שנוביל במשותף עם חבורת אמהות מביה"ס. ניתן עדיין להירשם. מחכות לכם.
ללמוד אחרת
הזכות ללמוד – כיתה י1 יצאה ביום ראשון לאיזור מרכז העיר כדי ללמוד את נושא הזכויות בצורה קצת אחרת. לאחר מבוא לימודי קצר בכיתה, נסענו לרחוב יפו. התלמידות התחלקו לקבוצות, וכל קבוצה היתה צריכה לקרוא על הזכויות השונות, ולצלם תמונות שמביאות לידי ביטוי את הזכויות שנלמדו. התלמידות נדרשו ליישם את הידע שרכשו באופן עצמאי, וקיבלו הזדמנות לבדוק איפה וכיצד החומר התיאורטי ממומש בחיי היום-יום . יישר כח למורה שלומית כץ על היוזמה וההובלה.
אינטרקציה וכוחות – ביום רביעי שכבה ח' יצאו למוזיאון למדע לפעילות בנושא "אינטראקציה וכוחות". התלמידות עשו ניסויים (כמו הוצאת מפה מתחת לכלי עם מים), בדקו מוצגים במוזיאון והשתתפו בהדגמות מרתקות והכל סביב
הנושא אותו הן לומדות בשיעורי מדעים. המפגש היה חוויתי והבנות חזרו עם טעם של עוד. ביום חמישי, כיתות ט' יצאו למעבדות בלמונטה בגבעת רם לפעילות מדעית מיוחדת. כל קבוצה למדה וחקרה נושא מדעי אחר: קבוצה אחת
הכירה שלוש נושאים בפיזיקה – חשמל, קרינה ולחץ. קבוצה שניה למדה על המדרג הביולוגי , הפיקו DNA מבננה ועשו היכרות עם עולם הזוחלים דרך לימוד על נחש. קבוצה שלישית חקרה במעבדת כימיה את הדרכים השונות להגנה על שיניים מחומצה, ובסיום הכינו עבורן גלידה באמצעות חנקן נוזלי. כל התלמידות נהנו מאד להכיר נושאים אחרים דרך ניסויים מיוחדים וחוויתיים.
שבת שלום
חנה עסיס